2015 erschienene Artikel in Fachzeitschriften mit Peer-Review
Brause,M., Kleina,T., Horn,A., Schäffer,D. (2015):
Burnout-Risiko in der stationaren Langzeitversorgung. Ressourcen und Belastungen von Pflege- und Betreuungskräften. DOI: 10.1007/s11553-014-0469-7. Prävention und Gesundheitsförderung, 10 (1), 41-48.
Abstract | Full Text
HINTERGRUND: Dem Phänomen „Burnout“ kommt – so die Daten verschiedener Krankenkassen – in der Arbeitswelt eine zunehmende Bedeutung zu. Mitarbeiterinnen aus Einrichtungen der stationären Langzeitversorgung stellen mit Blick auf diese Problematik eine besonders vulnerable Gruppe dar.
ZIELE: Zunächst wurde untersucht, ob Belastungen (z. B. die quantitative Arbeitsbelastung) und gesundheitsrelevante Ressourcen (z. B. Führungskapital) in direktem Zusammenhang mit dem Burnout-Risiko stehen. Zusätzliches Ziel war die Überprüfung, ob sich Wechselwirkungen zwischen belastenden und gesundheitsförderlichen Faktoren zeigen und diese damit indirekt Einfluss auf das Burnout-Risiko nehmen.
MATERIAL UND METHODEN: In acht Einrichtungen der stationären Langzeitversorgung wurden Mitarbeiterinnen mittels einer standardisierten Erhebung nach relevanten, arbeitsplatzbezogenen Einflussfaktoren auf das Burnout-Risiko und nach ihrem individuellen Risiko befragt. Um die Hypothesen zu überprüfen wurden Korrelations- und Strukturgleichungsanalysen durchgeführt.
ERGEBNISSE: Ein erhöhtes Burnout-Risiko haben 37 % der Mitarbeiterinnen. Die Arbeitsbelastung (r = 0,53) und der Arbeit-Familie-Konflikt (r = 0,58) stehen in engem Zusammenhang mit dem Burnout-Risiko, während Führungs- und Netzwerkkapital (r = − 0,34 bzw. r = − 0,27) deutlich niedrigere Korrelationskoeffizienten aufweisen. Jedoch steht das Führungskapital in einem engen Zusammenhang mit der Arbeitsbelastung (r = − 0,51) und das überprüfte Modell legt nahe, dass Führungskapital ein indirekter Einflussfaktor auf das Burnout-Risiko ist („total effect“ = − 0,56).
SCHLUSSFOLGERUNG: Die Ergebnisse zeigen, dass Maßnahmen der betrieblichen Gesundheitsförderung nicht allein auf das Gesundheitsverhalten zielen sollten, sondern auch auf das Management und die Organisation einer Einrichtung, wenn das Burnout-Risiko gesenkt und die Gesundheit der Mitarbeiterinnen langfristig gefördert werden sollen.
Cichocki,M., Quehenberger,V., Zeiler,M., Adamcik,T., Manousek,M., Stamm,T., Krajic,K. (2015):
Effectiveness of a low-threshold physical activity intervention in residential aged care - results of a randomized controlled trial. Accepted for publication in: Journal of Clinical Interventions in Aging.
Abstract | Full Text
PURPOSE: Research on effectiveness of low-threshold mobility interventions that are viable for users of residential aged care is scarce. Low-threshold is defined as keeping demands on organizations (staff skills, costs) and participants (health status, discipline) rather low. The study explored the effectiveness of a multi-faceted, low-threshold physical activity program in three residential aged-care facilities in Austria. Main goals were enhancement of mobility by conducting a multi-faceted training program to foster occupational performance and thus improve different aspects of health-related quality of life (QoL).
PARTICIPANTS AND METHODS: The program consisted of a weekly session of 60 minutes over a period of 20 weeks. A standardized assessment of mobility status and health-related QoL was applied before and after the intervention. A total of 222 of 276 participants completed the randomized controlled trial study (intervention group n=104, control group n=118; average age 84 years, 88% female).
RESULTS: Subjective health status (EuroQoL-5 dimensions: P=0.001, d=0.36) improved significantly in the intervention group, and there were also positive trends in occupational performance (Canadian Occupational Performance Measure). No clear effects were found concerning the functional and cognitive measures applied.
CONCLUSION: Thus, the low-threshold approach turned out to be effective primarily on subjective health-related QoL. This outcome could be a useful asset for organizations offering low-threshold physical activity interventions.
Cichocki,M., Quehenberger,V., Zeiler,M., Krajic,K.(2015):
Gesundheit am Arbeitsplatz in der stationären Altenbetreuung. Status und Determinanten der Arbeitsfähigkeit von Pflegepersonen. Online veröffentlicht in: Prävention und Gesundheitsförderung DOI 10.1007/s11553-015-0498-x.
Abstract | Full Text
HINTERGRUND: Gesundheit von Mitarbeitern der stationären Altenbetreuung stellt eine zentrale Ressource für die Bewältigung der Folgen von demographischer Alterung dar. Pflegekräfte sind knapp; gesellschaftliche Trends, wie Hochaltrigkeit und veränderte Familienstrukturen, erhöhen den Bedarf. Nachlassende Arbeitsfähigkeit, Krankenstände, und ein frühzeitiger Berufsausstieg des Pflegepersonals können Personalengpässe verschärfen. Wissen über Zusammenhänge von Arbeitsfähigkeit und organisationalen Einflussfaktoren bildet eine wichtige Basis für betriebliche Gesundheitsförderung (BGF), Personalmanagement und Sozial- und Gesundheitspolitik.
ZIEL DER ARBEIT: Analyse unterschiedlicher Einflussfaktoren für Arbeitsfähigkeit von pflegenden Mitarbeitern in der stationären Altenbetreuung.
MATERIAL UND METHODEN: Daten wurden im Rahmen eines Pilotprojekts für Setting-orientierte Gesundheitsförderung durch schriftliche Befragung der Mitarbeiter in drei Einrichtungen stationärer Altenbetreuung in Wien erhoben (Pflege n = 83) und mittels Regressionsanalyse untersucht.
ERGEBNISSE: Stress/Zeitdruck, ungünstige Teamkultur sowie der Status als Migrant wirken sich negativ auf die Einschätzung der aktuellen Arbeitsfähigkeit aus. Relevant für mittelfristige Arbeitsfähigkeit (≥ 2 Jahre) sind – zusätzlich zur aktuellen Arbeitsfähigkeit – auch die Wahrnehmung von Möglichkeiten für professionelles Handeln im Beruf (Einsatz von professionellem Wissen, Lern- und Entwicklungschancen).
DISKUSSION: Ergebnisse verweisen auf die Bedeutung der Stärkung professioneller Kompetenz und unterstützender Organisationskulturen (Teamkooperation) als Managementaufgabe in der stationären Altenbetreuung. Deutlich sind auch Hinweise auf negative Effekte von Ressourcenknappheit. Diese Zusammenhänge verweisen auf einen – über BGF hinausgehenden – organisationalen und politischen Handlungsbedarf.
Dietscher,C., Wieczorek,C.(2015):
Roll-Out der Baby-friendly Hospital Initiative in Österreich 2011-2013. Ergebnisse der begleitenden Evaluation. Online veröffentlicht in: Prävention und Gesundheitsförderung DOI 10.1007/s11553-015-0505-2.
Abstract | Full Text
HINTERGRUND UND ZIELE: Der Artikel stellt die Ergebnisevaluation eines in Österreich zwischen 2011 und 2013 durchgeführten, vom Österreichischen Netzwerk Gesundheitsfördernder Krankenhäuser (ONGKG) koordinierten Roll-out der von WHO und UNICEF initiierten „Baby-friendly Hospital Initiative“ (BFHI) dar. Zentrales Ziel war es, BFHI in Österreich bekannter zu machen und mehr Einrichtungen gemäß den Baby-friendly-Kriterien zu zertifizieren. Vor dem Hintergrund der ökonomischen Krise der letzten Jahre orientierten sich die Ziele des Roll-out an aus dem Fundraising entlehnten Modellen der stufenweisen Heranführung an Investitionsthemen.
MATERIAL UND METHODEN: Die begleitende Evaluation folgte Dietschers Modell der Funktionalität und Effektivität von Setting-Netzwerken in der Gesundheitsförderung. Für die Evaluation wurde ein Methodenmix eingesetzt, zwei Fragebogenerhebungen unter leitenden geburtshilflichen Mitarbeitern 2012 und 2013 und deskriptiv-vergleichende Auswertungen steuerten wesentliche Daten bei.
ERGEBNISSE UND DISKUSSION: Insgesamt wurden die Ziele des Roll-out erreicht. Die Anzahl zertifizierter Einrichtungen konnte um 25 % gesteigert werden, die Orientierung des Roll-out an Fundraisingkonzepten scheint sich bewährt zu haben. Die Netzwerkstrategie der personellen Kapazitätsentwicklung aus Dietschers Modell spielte für die aktive Involvierung von Geburtshilfen eine besonders wichtige Rolle. Trotz Koordination des Roll-out durch das ONGKG konnten Mitgliedseinrichtungen dieses Netzwerks nicht stärker für BFHI motiviert werden als andere Einrichtungen.
Gugglberger,L., Adamowitsch,M., Teutsch,F., Felder-Puig,R., Dür,W. (2015):
The use of group discussions: a case study of learning about organisational characteristics of schools. DOI: 10.1080/13645579.2013.860746. International Journal of Social Research Methodology, 18 (2), 127-143.
Abstract | Full Text
This paper focuses on the use of group discussions (GD), as a very open and flexible method of data generation, to learn about organisational characteristics of schools. In comparison to the more structured focus group method, the method of GD is less known; however, we demonstrate that it is a useful method to learn about how specific groups are constituted. The paper will draw on the findings and experiences of nine GDs that were organised with teachers, students and parents in three schools in Austria. They were conducted as part of a case study to learn about the influence of schools’ organisational characteristics on the implementation of health promotion interventions. GDs were analysed using hermeneutic system analysis. We will present our findings, discuss benefits and limitations of using GDs, and give recommendations for the future use within school (or organisational) research.
Gugglberger,L., Hall,C. (2015):
Is there a need for a European doctorate in health promotion and public health? health education journal, 74 (2), 209-220.
Abstract | Full Text
OBJECTIVES: This paper summarises the context and rationale behind developing a European doctorate in health promotion and public health and its relevance to the international context. Since no Pan-European doctorate exists to date, a network of universities and higher education institutions across Europe has been working towards the establishment of a European doctorate in health promotion and public health. This paper describes the consensus-building process among this network of core stakeholders, combining key learning outcomes with the results of a scoping study. We critically examine some of the challenges encountered and discuss the potential need for such a doctoral level qualification.
METHODS: The consensus-building process included several meetings as well as a qualitative scoping study, consisting of nine qualitative interviews with and two written responses from different stakeholders in the area of doctoral education.
RESULTS: We describe the different requirements, benefits and challenges linked to the development of a European doctorate in health promotion and public health that were identified within the consensus-building process and in the qualitative data.
CONCLUSION: Overall, the benefits identified suggest that a European doctorate in health promotion and public health would be a positive and progressive initiative. However, the potential added value and the demand for such a doctorate still need to be examined.
Klinger,D., Freeman,J., Bilz,L., Lilv,K., Ramelow,D., Sebok,S., Samdal,O., Dür,W., Rasmussen,M. (2015):
Cross-National Trends in Perceived School Pressure by Gender and Age from 1994 to 2010. Accepted for publication in: European Journal of Public Health, Supplement 2015.
Abstract | Full Text
BACKGROUND: Pressure within school can be a critical component in understanding how the school experience influences young people’s intellectual development, physical and mental health and future educational decisions. METHODS: Data from five survey rounds (1993/1994, 1997/1998, 2001/2002, 2005/2006 and 2009/2010) were used to examine time-, age- and gender-related trends in the amounts of reported school pressure among 11-, 13- and 15-year-olds, in five different regions (North America, Great Britain, Eastern Europe, Nordic and Germanic countries). RESULTS: Across the regions the reported perceptions of school pressure did not change between 1994 and 2010, despite a temporary increase in 2002 and 2006. With the exception of children at 11 years of age, girls reported higher levels of school pressure than boys (Cohen’s d from 0.12 to 0.58) and school pressure was higher in older age groups. These findings were consistent across countries. Regionally, children in North America reported the highest levels of school pressure, and students in the Germanic countries the lowest. CONCLUSION: Factors associated with child development and differences in societal expectations and structures, along with the possible, albeit, differential impact of the Programme for International Student Assessment (PISA), may partially explain the differences and trends found in school pressure. School pressure increases alongside the onset of adolescence and the shift from elementary school to the higher demanding expectations of secondary education. Time-related increases in school pressure occurred in the years following the release of the PISA results, and were larger in those regions in which results were less positive.
Pelikan,J.M., Dietscher,C. (2015):
Warum sollten und wie können Krankenhäuser ihre organisationale Gesundheitskompetenz verbessern? Zur Publikation angenommen in Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz (Schwerpunktheft "Die Förderung von Gesundheitskompetenz - Eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe").
Abstract | in press
Ramelow,D., Currie,D., Felder-Puig,R. (2015):
The assessment of school climate: review and appraisal of published student-report measures. Accepted for publication in: Journal of Psychoeducational Assessment.
Abstract | Full Text
School climate measurement is a long-standing topic in educational research. This review article provides an overview and appraisal of school climate measures published between 2003 and 2013 in scientific journals. A search for published school climate instruments for secondary school students was made in three databases. Twelve articles meeting the inclusion criteria were identified and included. Each measure is described in terms of contents, and psychometric and formal quality criteria. Most of the reviewed measures showed good or acceptable results in reliability analyses but insufficient validity testing. Theory-grounding for measurement development is often missing. All instruments include items addressing the relationship among students and between students and teachers while the environmental-structural area is considered the least. This review provides a compact overview of recently published studies using school climate instruments that have also been tested psychometrically. This may be useful for schools, practitioners, and researchers.
Rojatz,D., Forster,R. (2015):
Gemeinschaftliche Selbsthilfe als Gesundheitsförderung pur!? Eine Analyse des Verhältnisses anhand von Grundsatzdokumenten und gemeinsamer Praxis. Online veröffentlicht in: Prävention und Gesundheitsförderung DOI 10.1007/s11553-015-0503-4.
Abstract | Full Text
HINTERGRUND: Gemeinschaftlicher Selbsthilfe werden große Gesundheitsförderungspotentiale zugeschrieben. Gleichzeitig besteht der Eindruck, dass es an einer systematischen Bezugnahme aufeinander und an gemeinsamer Praxis mangelt.
ZIEL: Der wechselseitigen Bezugnahme von Gesundheitsförderung und gemeinschaftlicher Selbsthilfe wird anhand der Strategien und Handlungsfelder der Gesundheitsförderung auf programmatischer Ebene sowie auf Praxisebene nachgegangen. Möglichkeiten, Voraussetzungen und Grenzen einer verstärkten Kooperation werden diskutiert.
MATERIAL UND METHODEN: Datengrundlage für die Dokumenten- und Literaturanalyse bilden Leitdokumente, Sammelpublikationen, Magazine, Tagungsunterlagen und schriftlich dokumentierte Projekte von Gesundheitsförderungsagenturen und Selbsthilfeorganisationen im deutschsprachigen Raum. Die Kategorisierung der wechselseitigen Bezugnahme erfolgt anhand der Strategien und Handlungsfelder der Gesundheitsförderung (3 × 5-Matrix).
ERGEBNISSE: Programmatische Bezugnahmen und Hinweise auf gemeinsame Praxis wurden in neun der 15 Zellen der Matrix identifiziert, insbesondere im Bereich der individuellen Befähigung. Die Bezugnahme von Selbsthilfe auf Gesundheitsförderung ist stärker ausgeprägt als umgekehrt. Insgesamt überwiegen implizite Bezugnahmen.
DISKUSSION: Die identifizierten Überschneidungen zeigen die vielfältigen inhaltlichen Anschlussmöglichkeiten zwischen gemeinschaftlicher Selbsthilfe und Gesundheitsförderung auf. Besonders anschlussfähig scheint die aktuelle Health-Literacy-Diskussion und die Zusammenarbeit im Rahmen der Gesundheitsfördernden Krankenhäuser. Dabei sind die je eigenen Handlungslogiken beider Seiten zu berücksichtigen sowie Vermittlungsstrukturen und finanzielle Ressourcen bereitzustellen.
Rojatz,D., Merchant,A., Nitsch,M. (2015):
Zentrale Einflussfaktoren der betrieblichen Gesundheitsförderung. Ein systematischer Literaturreview. Online erschienen in: Prävention und Gesundheitsförderung.
Abstract | Full Text
HINTERGRUND: Kenntnisse der Einflussfaktoren zur Durchführung von Maßnahmen der betrieblichen Gesundheitsförderung (BGF) sind sowohl in der Forschung als auch in der Praxis wesentlich für erfolgreiche Interventionen. Wissen über diese Faktoren kann erfahrungsbasiert sein oder mittels wissenschaftlicher Methoden erhoben werden. Vorrangige Ziele der Arbeit waren daher die Identifizierung von empirischen Einflussfaktoren für die Durchführung von BGF-Forschungsprojekten sowie deren Gegenüberstellung mit jenen aus Praxisprojekten, um dadurch Erfolgsfaktoren für die Durchführung von BGF-Interventionen aufzeigen zu können.
METHODE: Ein systematischer Review wurde durchgeführt. Die Auswahl und Analyse der evaluierten BGF-Forschungsprojekte erfolgte in Anlehnung an eine Übersichtsarbeit zu Einflussfaktoren in Praxisprojekten. Anhand vordefinierter Kriterien bestimmten zwei Reviewer unabhängig voneinander über den Ein-/Ausschluss der 798 identifizierten Artikel. Schließlich wurden 53 Volltexte in die Analyse eingeschlossen, Einflussfaktoren identifiziert, extrahiert und einer Themenanalyse unterzogen.
ERGEBNISSE: Förderliche und hinderliche Einflussfaktoren wurden in den Themenbereichen Kontextfaktoren zur Projektimplementierung‚ Eigenschaften des Betriebs und der Intervention, sowie Eigenschaften und Erwartungen der Umsetzer und der Teilnehmer zusammengefasst.
DISKUSSION: Jene Faktoren, die als förderlich und hinderlich in Forschungs- und Praxisprojekten identifiziert wurden, können als Erfolgsfaktoren für BGF-Projekte betrachtet werden: die Arbeitsumgebung und organisationale Strukturen, die Unterstützung der Intervention durch das Management, Interventionskonzept und -material, die Abstimmung der Intervention mit vorhandenen Strukturen und Prozessen, die Interaktion unter den Beteiligten sowie Beteiligung, Motivation und Ressourcen der Zielgruppe.
Sörensen,K., Pelikan,J.M., Röthlin,F., Ganahl,K., Slonska,Z., Doyle,G., Fullam,J., Kondilis,B., Agrafiotis,D., Uiters,E., Falcon,M., Mensing,M., Tchamov,K., Van den Broucke,S., Brand,H. (2015):
Health Literacy in Europe: Comparative Results of the European Health Literacy Survey (HLS-EU). Online published in: European Journal of Public Health: http://dx.doi.org/10.1093/eurpub/ckv043.
Abstract | Full Text
BACKGROUND: Health literacy concerns the capacities of people to meet the complex demands of health in modern society. In spite of the growing attention for the concept among European health policymakers, researchers and practitioners, information about the status of health literacy in Europe remains scarce. This article presents selected findings from the first European comparative survey on health literacy in populations.
METHODS: The European health literacy survey (HLS-EU) was conducted in eight countries: Austria, Bulgaria, Germany, Greece, Ireland, the Netherlands, Poland and Spain (n = 1000 per country, n = 8000 total sample). Data collection was based on Eurobarometer standards and the implementation of the HLS-EU-Q (questionnaire) in computer-assisted or paper-assisted personal interviews.
RESULTS: The HLS-EU-Q constructed four levels of health literacy: insufficient, problematic, sufficient and excellent. At least 1 in 10 (12%) respondents showed insufficient health literacy and almost 1 in 2 (47%) had limited (insufficient or problematic) health literacy. However, the distribution of levels differed substantially across countries (29-62%). Subgroups within the population, defined by financial deprivation, low social status, low education or old age, had higher proportions of people with limited health literacy, suggesting the presence of a social gradient which was also confirmed by raw bivariate correlations and a multivariate linear regression model.
DISCUSSION: Limited health literacy represents an important challenge for health policies and practices across Europe, but to a different degree for different countries. The social gradient in health literacy must be taken into account when developing public health strategies to improve health equity in Europe.
Teutsch,F. (2015):
Motive in Schulen für die Einführung von Gesundheitsförderung - Ergebnisse einer österreichischen Fallstudie. Online veröffentlicht in: Prävention und Gesundheitsförderung.
Abstract | Full Text
HINTERGRUND: Schulische Gesundheitsförderung hat zum Ziel, die am Schulleben beteiligten Personen in einem gesunden Lebensstil zu unterstützen. Die Beweggründe der wichtigsten Akteure hinsichtlich der Entscheidung für Gesundheitsförderung in Schulen sollen – als ein förderlicher Faktor für deren Gelingen – untersucht werden.
MATERIAL UND METHODEN: Eine Fallstudie wurde an drei österreichischen Schulen durchgeführt. Für die vorliegenden Ergebnisse wurden insgesamt 20 qualitative Interviews themenanalytisch ausgewertet.
ERGEBNISSE: Die Motive der Akteure an den drei Standorten unterscheiden sich stark voneinander und sind meist persönlich geprägt. Die Gesundheit der Schulpartner ist nur einer von mehreren Beweggründen, die gefunden werden konnten; daneben ist auch die Verbesserung der Außenwirkung der Schule oder die Unterstützung einer Veränderung der Organisation von Bedeutung.
SCHLUSSFOLGERUNG: Eine intensive Auseinandersetzung mit den jeweiligen Motiven kann Anbietern und Beratern dabei helfen, einzelne Schulen besser zu unterstützen. Des Weiteren können erweiterte Kompetenzen, etwa im Bereich Organisationsentwicklung, förderlich sein, um Schulen besser entgegenzukommen.
Teutsch,F., Gugglberger,L., Dür,W. (2015):
School health promotion providers' roles in practice and theory: results from a case study (http://dx.doi.org/10.1016/j.healthpol.2014.09.004). Health Policy, 119 (1), 82-87.
Abstract | Full Text
BACKGROUND: Implementation is critical to the success of health promotion (HP) in schools, but little is known about how schools can best be assisted during this process. This article focuses on Austrian HP providers and aspects their roles incorporate.
OBJECTIVE: To investigate the providers' role in the practice of HP implementation and how it differs from its official description. On the basis of these findings, implications are suggested.
METHODS: The data were gathered within the framework of an explorative case study of complex HP interventions. We draw on four interviews with HP organisation staff, five documents from the providers' organisations and seven interviews with school staff from three schools.
RESULTS: In practice, providers took up different responsibilities, e.g., acting as emotional support to school staff and supporting the documentation of projects, guided more by the schools' needs than by the programmes they are helping to implement. Providers focused mostly on the implementation of single activities and did little to emphasize the necessity of organisational change.
POLICY IMPLICATIONS: Our findings suggest that providers' background in health should be complemented by a deeper understanding of the importance of organisational change to further support HP implementation.
Wieczorek,C., Marent,B., Osrecki,F., Dorner,T., Dür,W. (2015):
Hospitals as professional organizations: challenges for reorientation towards health promotion. Accepted for publication in: Health Sociology Review.
Abstract | Full Text
Health promotion, as one tool of hospital managers to reorient hospitals towards more client-oriented healthcare services, has been emphasized for almost three decades. Yet, it is recognized that change in hospitals is challenging and is more desired than substantially enacted. To overcome organizational challenges, health promotion has, so far, adapted organizational change strategies primarily applied in business organizations. However, in this paper, it is argued that such strategies do not adequately reflect the nature of hospitals as ‘professional organizations’. To gain a better understanding of the challenges for health promotion reorientation, this paper combines well-established theories from the sociology of professions and organizational science. These theories provide a useful framework that advances the role of professionals as powerful agents within any reorientation efforts in hospitals. This framework guided the narrative review of empirical literature on critical dimensions along which professionals engage with reorientation efforts in hospitals. Accordingly, specific managerial strategies to facilitate health promotion reorientation are formulated. With its theoretical underpinnings and related empirical studies, the paper offers a new perspective on the challenges of implementing health promotion and proposes strategies that may help hospital managers to push forward health promotion reorientation in their organizations.
Wieczorek,C., Schmied,H., Dorner,T., Dür,W. (2015):
The bumpy road to implementing the Baby-Friendly Hospital Initiative in Austria: A qualitative study. DOI 10.1186/s13006-015-0030-0. International Breastfeeding Journal, 10 (3).
Abstract | Full Text
BACKGROUND: The Baby-Friendly Hospital Initiative (BFHI) aims to promote and support breastfeeding. Globally, around 20,000 facilities have been designated Baby-Friendly. In Austria, however, only 16% of the maternity units have received BFHI-certification. Internationally, few studies have investigated facilitating or hindering factors for BFHI implementation. The need to extend BFHI-certification rates has been investigated previously, but little is known about why maternity units decide to become BFHI-certified, how BFHI is installed at the unit level, and which factors facilitate or impede the operation of the BFHI in Austria and how barriers are overcome.
METHODS: Using a qualitative approach, (health) professionals’ perceptions of the selection, installation, as well as facilitators of and barriers to the BFHI were investigated. 36 semi-structured interviews with persons responsible for BFHI implementation (midwives, nurses, physicians, quality manager) were conducted in three Austrian maternity units. Data were analyzed using thematic analysis.
RESULTS: Interviewees mentioned several motives for selecting the BFHI, including BFHI as a marketing tool, improvement of existing services, as well as collaboration between different professional groups. In each hospital, “change agents” were identified, who promoted the BFHI, teamed up with the managers of other professional groups and finally, with the manager of the unit. Installation of BFHI involved the adoption of project management, development and dissemination of new standards, and training of all staff. Although multiple activities were planned to prepare for actually putting the BFHI into practice, participants mentioned not only facilitating, but also several hindering factors. Interpretations of what facilitated or impeded the operation of BFHI differed among and between professional groups.
CONCLUSION: Successful implementation of the BFHI in Austria depends on a complex interplay of multiple factors including a consensual “bottom-up” selection process, followed by a multifaceted installation stage. Even these activities may be perceived as a hindrance for non-BFHI-certified hospitals. Findings also suggest that despite active preparation, several barriers have to be overcome when BFHI is actually incorporated into routine practices. BFHI seems to pose a great challenge to health professionals’ work routines and, thus, clear structural changes of such routines as well as ongoing monitoring and support activities are required.
Zeiler,M., Waldherr,K., Philipp,J., Nitsch,M., Dür,W., Karwautz,A., Wagner,G.(2015):
Prevalence of eating disorder risk and associations with health-related quality of life: Results from a large school-based population screening using the SCOFF questionnaire. Accepted for publication in: European Eating Disorders Review.
Abstract | Full Text
OBJECTIVE: The objective of this study was to investigate the prevalence of eating disorder (ED) risk as well as associated psychopathology and health-related quality of life (HrQoL) in a large population sample of Austrian adolescents.
METHOD: A sample of 3610 adolescents aged 10–18 years was recruited from 261 schools representative for the Austrian population. The SCOFF questionnaire was used to identify participants at risk for EDs, and the Youth Self-Report and KIDSCREEN were used to assess general psychopathology and HrQoL.
RESULTS: In total, 30.9% of girls and 14.6% of boys were screened at risk for EDs. SCOFF scores were significantly associated with internalising and externalising behavioural problems as well as HrQoL after controlling for sex, age and body mass index. The SCOFF score further turned out to be an independent predictor of HrQoL.
DISCUSSION: The high prevalence of ED risk among Austrian adolescents points out the need for prevention in this field. Variables indicating eating pathology should be included in general mental health screenings.