Current Size: 100%

Rosemarie Felder-Puig


Rosemarie Felder-Puig

Rosemarie Felder-Puig

Mag.a Dr.in MSc

Key Researcher

Tel.: +43 1 2121 493-15

rosemarie.felder-puig@lbihpr.lbg.ac.at

Education


  • Studies of Psychology at the University of Vienna, Austria; Mag. rer. nat.
  • Postgraduate Studies of Clinical Research at Danube-University Krems, Austria; MSc
  • Doctoral Studies of Psychology at the University of Vienna, Austria; Dr. rer. nat.

Professional Career


  • 10 years of working experience in different positions at private companies in Austria and abroad
  • Psychological counselling of children, adolescents and paents in difficult situations at a counselling centre and at St. Anna Children’s Hospital (both in Vienna, Austria)
  • Researcher at St. Anna Children’s Hospital in Vienna, Austria
  • Researcher at Ludwig Boltzmann Institute Health Technology Assessment in Vienna, Austria
  • Researcher at Ludwig Boltzmann Institute Health Promotion Research in Vienna, Austria

Research Focus and Areas of Expertise


  • Quality of life research
  • Health services research
  • Systematic appraisal of diagnostic and therapeutic procedures
  • Social epidemiological studies in children and adolescents
  • Health promotion for children, adolescents and teachers

Professional Standing


Reviewer for different scientific journals; many years of scientific cooperation with researchers from Canada and the USA, Principal Investigator of the Health-Behaviour in School-aged Children (HBSC) study since 2011

Selected Publications


Felder-Puig, R., Kuso, S., Flaschberger, E. (2015): Argumente für die Gesunde Schule. Wien: Ludwig Boltzmann Institut Health Promotion Research.

Ramelow, D., Teutsch, F., Hofmann, F., Felder-Puig, R. (2015): Gesundheit und Gesundheitsverhalten von österreichischen Schülerinnen und Schülern: Ergebnisse des WHO-HBSC-Survey 2014. Wien: Bundesministerium für Gesundheit.

Felder-Puig, R., Teutsch, F., Hofmann, F. (2014): Die österreichischen HBSC-Ergebnisse im internationalen Vergleich. HBSC Factsheet. Wien: BMG.

Lawitschka, A., Gueclue, E., Varni, J.W., Putz, M., Wolff, D., Pavletic, S., Greinix, H., Peters, C., Felder-Puig, R. (2014): Health-related quality of life in pediatric patients after allogeneic SCT: development of the PedsQL 1.0 Stem Cell Transplant Module and results of a pilot study. Bone Marrow Transplantation; 49: 1093-1097.

Felder-Puig, R., Teutsch, F. (2013): Organisierte Freizeitaktivitäten von österreichischen Schülerinnen und Schülern. HBSC Factsheet. Wien: BMG.

Hofmann, F., Flaschberger, E., Felder-Puig, R. (2013): Wirkung schulischer Gesundheitsförderung auf soziale Ungleichheit. Systematischer Review. Prävention und Gesundheitsförderung; 9: 16-21.

Felder-Puig, R., Griebler, R., Samdal, O., King, M., Freeman, J., Duer, W. (2012): Does the school performance variable used in the international Health-Behavior in School-aged Children (HBSC) study reflect students‘ school grades? Journal of School Health, 82: 404-409.

Felder-Puig, R. (2011): Ist die gesundheitsfördernde Schule wirksam? In: Dür, W., Felder-Puig, R. (Hg.): Lehrbuch schulische Gesundheitsförderung. Bern: Hans Huber Verlag.

Felder-Puig, R., Topf, R., Maderthaner, R., Gadner, H., Formann, A.K. (2009): Konzept der „gesundheitsbezogenen Lebensqualität“ in der Pädiatrie: Nutzen für die Gesundheitsfürsorge, – forschung und –planung? Monatsschrift Kinderheilkunde; 157: 675-682.

Felder-Puig, R., Baumgartner, M., Topf, R., Gadner, H., Formann A.K. (2008): Health-related quality of life in Austrian elementary schoolchildren. Medical Care; 46: 432-439.

Recent Presentations


Felder-Puig, R. (2015): Prävention: Ist Adipositas nicht zu verhindern? Nutrition 2015, Bregenz 28.-30. Mai 2015.

Felder-Puig, R. (2015): Benötigt die moderne Schule andere Zeitstrukturen? ÖKOLOG Bundesländerkonferenz, Eisenstadt 18.-20.5.2015.

Felder-Puig, R. (2014): Needs and challenges experienced by local communities and schools. A web-based learning platform – the HEPCOM study. 24th ECOG (European Childhood Obesity Group) Congress, Salzburg 13.-15.11.2014.

Felder-Puig, R. (2014): Gesundheitsverhalten von Schüler/innen – besser als erwartet? WieNGS Jahrestagung, Wien, 11.11.2014.

Felder-Puig, R. (2014): Benötigt die moderne Schule andere Zeitstrukturen? Fachtagung „Schulhöfe in Bewegung“, St. Pölten, 6.11.2014.

Felder-Puig, R. (2014): Geschlechtsunterschiede im Gesundheitsverhalten von österreichischen Schülerinnen und Schülern. Key note. Young Science Wien, 29.04.2014.

Felder-Puig, R. (2014): Wovon hängt Gesundheit auch ab? Setting- und Determinantenorientierung. Fachtagung „Gesund Leben“ für Menschen mit Behinderungen. Telfs, 29.01.2014.

Felder-Puig, R. (2013): Qualitätsentwicklung – was bringt uns das? WieNGS Jahrestagung, Wien, 26.11.2013.

Felder-Puig, R, Adamowitsch, M. (2013): Wissenschaftliche Begleitung „Schulsozialarbeit in Österreich“ – eine Zusammenschau der Ergebnisse. Wissenschaftliche Enquete zur Schulsozialarbeit in Österreich, Wien, 23.10.2013.

Felder-Puig, R. (2013): Übertragbarkeit der EbM-Prinzipien und –Methoden auf die Gesundheitsförderung. Jour fixe des LBIHPR zum Thema „Wie können wir Evidenz für die Praxis der Gesundheitsförderung beurteilen?“, Wien, 5.6.2013.

Felder-Puig, R. (2011): Die gesundheitsfördernde Schule – was sollen die Schulen tun, was können die Eltern beitragen? Plattform Elterngesundheit: „Gesunde Eltern – Gesunde Kinder!?“ Wien, 2.12.2011.

Current Courses


Since 2008, occasionally courses at the Department of Evidence-based Medicine and Clinical Epidemiology at Danube-University Krems, Austria